Урок 10. Соціальне здоров’я – важлива складова благополуччя підлітка

Урок 10
Тема: Соціальне здоров’я – важлива складова 
благополуччя підлітка

   Соціальне здоров'я характеризується рівнем соціалізації особистості, ставленням до норм і правил, прийнятих у суспільстві.
   Людина живе в суспільстві. Вона має знайти своє місце серед інших людей, навчитися спілкуватися з ними, зрозуміти правила поведінки в соціумі й дотримуватися їх. Демократичне суспільство надає людині досить багато прав, але разом із правами в людини з'являються й певні обов'язки. 
   Уміння користуватися своїми правами й виконувати свої обов'язки є важливим показником соціального здоров'я.

Існують соціальні фактори, які впливають на твоє соціальне здоров'я.
1) Насамперед до них належить безпосереднє оточення людини:
— родина, в якій виховується й росте;
— школа, в якій вона навчається;
― клас, в якому вона знаходить друзів, з котрими спілкується не тільки в школі, але й за її межами;
— підліткові компанії, з якими вона проводить дозвілля.

2) Окрім того, на соціальне здоров'я впливають:
— література, яку читає людина;
— телевізійні програми, які вона дивиться;
— музика, яку вона слухає;
— театральні спектаклі, фільми, комп'ютерні ігри й багато іншого, від чого вона отримує естетичну насолоду.

   Дехто навіть не здогадується про цей вплив, але він існує й призводить до певних наслідків. Наприклад, надмірне захоплення комп'ютерними іграми може призвести до того, що у свідомості підлітка реальність і вигаданий кимсь світ гри міняються місцями. 
  Це завдає великої шкоди його соціальному здоров'ю: він поринає у світ гри, перестає. сприймати навколишню реальність, обмежує спілкування з іншими людьми.
   Підліток мусить знати, що сам є активним учасником процесу свого соціального розвитку й може впливати на своє соціальне здоров'я, вчиняючи так або інакше. 

   Наприклад, ведучи здоровий спосіб життя або порушуючи його. Так за даними опитування.
1) Тютюнокуріння: 
– досвід курити цигарки мають від 20% до майже 78% опитаних (залежно від їхнього віку і місця навчання); 
– пробували хоча б коли-небудь курити 55% опитаних хлопців і 41% дівчат; 
– перші спроби курити серед хлопців найчастіше відбувалися в 11-річному віці, рідше — в молодшому віці. Серед дівчат 7–8% зробили перші спроби курити в 13–15 років; 
– 11% учнівської молоді курять щодня, а 4% — хоча б раз на тиждень. 
2) Вживання алкоголю та наркотичних речовин: 
– 46% респондентів вживали алкоголь протягом останнього перед опитуванням мі¬сяця (48% — серед хлопців, 45% — серед дівчат); 
– найчастіше перші спроби вживання алкогольних напоїв здійснюються в 13–15 ро¬ків; для 15% респондентів перше знайомство з алкоголем відбулося в 11 років і молодшому віці; 
– найрозповсюдженішими алкогольними напоями, які вживають учні, є пиво, слабо¬ алкогольні напої та вино: 3% опитаних вживають пиво щодня, а 21% — хоча б раз на тиждень; слабоалкогольні напої вживають хоча б раз на місяць 15% учнівської молоді та 14% — хоча б раз на тиждень; вино вживають хоча б раз на місяць 14% респондентів і майже 5% — хоча б раз на тиждень; міцні алкогольні напої вживають хоча б раз на місяць 8% учнівської молоді та 4% — хоча б раз на тиждень; 
– досвід вживання марихуани або гашишу у своєму житті мали 16% учнівської молоді віком 15–17 років (24% — серед хлопців, 9 % — серед дівчат); 
– за останні 12 місяців вживали наркотичні речовини 8% опитаних (14% — серед хлопців, 4% — серед дівчат);
– досвід вживання наркотичних речовин протягом останніх 30 днів мали 4% учнів¬ської молоді (6% — серед хлопців, 1% — серед дівчат).
    Жахлива картина, чи не так?

    Знаючи про соціальні фактори здоров'я, підліток може зробити правильний вибір і жити так, щоб не завдавати шкоди своєму здоров'ю. 
   Ніхто інший не зробить цього замість нього. 
    Слід пам'ятати, що соціальне здоров'я пов'язане із безпекою!
   Соціальна рівність і соціальна справедливість так само є важливими соціальними факторами здоров'я. Наявність у суспільстві соціальної рівності й справедливості роблять його соціально здоровим, а людину — захищеною й упевненою у своєму майбутньому.

Як стежити за своїм соціальним розвитком
   Перша ланка суспільства, в якій підліток виявляє себе як соціальна особистість,— це родина. 
  Кожна людина, напевно, помічає, що в родині кожен має свої обов'язки, і вони залежать від місця, яке людина займає в родині. 
  Син, донька, брат, сестра, онук, онучка, племінник, племінниця — усе це соціальні ролі, відведені підліткові в родині. 
  Якщо він справляється зі своїми родинними обов'язками, це свідчить про те, що його соціальний розвиток відбувається нормально. 
    Успішне навчання також є обов'язком підлітка стосовно родини.
    Батьки вірять у те, що їх син чи донька стане корисною для суспільства людиною й що родна зможе розраховувати на них у майбутньому.
   Не менш важливим для соціального розвитку підлітка є і його становище в різних молодіжних підліткових групах: класі, спортивній секції, футбольній команді, драматичному гуртку, компанії друзів, які живуть на його вулиці або у його дворі. 
    Соціальний розвиток і, у решті-решт, соціальне здоров'я неабияк залежить від цих груп.
   Справа в тому, що, поділяючи ті або інші погляди, захоплення, пристрасті, манери друзів, підліток потрапляє під їх соціальний вплив. 
    Як наслідок, у підлітка можуть з'явитися корисні або шкідливі звички, які певним чином впливають на його здоров'я.
    Наприклад, звичка регулярно читати може зробити людину цікавим співрозмовником, а звичка чемно поводитися з тими, хто оточує, значно полегшить спілкування з ними.
    І навпаки, звичка ставитися до людей спогорда або повсякчас їм грубити, або користатися нецензурними словами, або вживати алкоголь та наркотики — сповільнить соціальний розвиток підлітка.
   Не менш важливим є й спосіб життя підлітків, з якими ми у дружніх стосунках.
   Хоч-не-хоч, але воно буде позначатися на кожному.
   А тому слід розібратися, чи є цей спосіб життя здоровим, чи не буде він шкодити. 
   Слід пам'ятати, що свої інтереси можна відстояти тільки самостійно.
   Існують фактори, які впливають на соціальне здоров'я.
   Підліток мусить знати, що сам є активним учасником процесу свого соціального розвитку. 
   Знаючи про соціальні фактори здоров'я, він може зробити правильний вибір і жити так, щоб не завдавати шкоди своєму соціальному здоров'ю.

Немає коментарів:

Дописати коментар